onsdag 27 juni 2012

Jordgubbsfrossa

Igår hade jag föräldragruppen på besök, väldigt mysigt att träffa de andra mammorna och barnen. Nu märker man att barnen har blivit äldre för det ser ju ut som ett bombnedslag när de leker, grejen just nu är ju att riva ner och riva ut saker..

Bordet är dukat! I bakgrunden skymtar ett fat med majskrokar, de brukar gå hårt åt liksom bananerna som skymtas på skänken.


Lite blommor från trädgården, en del skulle nog säga att det är ogräs men man tager vad man haver.. 


Detta mumsade vi mammor på, pavlova med jordgubbsgrädde och lite jordgubbar på toppen. De var smaskiga värre!! Jag brukar vara ganska självkritisk men denna gången blev jag faktiskt riktigt nöjd med resultatet. 


Eftersom de var så goda var jag tvungen att göra i ordning en till på kvällen och mumsa i mig..


Barnen behövde inte bara käka majskrokar och banan medan vi frossade i pavlova för de fick även smoothie att äta!

Idag har jag varit på Nossebro marknad med mina vänner och deras barn. Köpte då lite jordgubbar så ikväll har jag gjort sylt. När jag mosat gubbarna tyckte jag att sylten blev lite lös (gjorde rårörd sylt och kokade den därför inte), ringde svärmor som informerade mig om fryspulver vilket jag lyckligtvis hade hemma så nu ligger det fyra burkar sylt i frysen som väntar på att få komma i en tårta eller liknande! 



Medan jag laddade upp dessa bilder surfade jag runt lite på aftonbladet och fick fram ett reportage om ett flyktingläger på Afrikas horn, där visade de en bild på en tvåårig pojke som bara var skinn och ben. Vidriga tanke att de finns barn med så hemska öden.. Det hugger verkligen i hjärtat när man ser sådana bilder, tänk om det hade varit jag och min son. Man får lite perspektiv på livet ibland och då kan det kännas lite patetiskt att sitta här och skriva om inredning och bakelser när världen ser ut som den gör. 
Man ska verkligen vara glad och tacksam över att man har tak över huvudet, mat på bordet och hälsan i behåll.


2 kommentarer:

  1. Hej vännen! Så gott med syltlager i frysen! Perfekt till tårtorna till hilmers ettårskalas! :) er fika ser både god och mysig ut!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Vad mumsigt det såg ut!
    Ja, jag har ändrat knoppar på min hemnesbyrå, vi har de vita i porslin från IKEA på alla byråer och garderober hemma. Passar bättre hos oss med de vita än de svarta som man får med! Kram Ewa

    SvaraRadera