onsdag 22 augusti 2012

Plommon plommon plommon...

I vår trädgård finns det inte så många fruktträd, men av våra 4 fruktträd är 3 plommonträd. Så gissa om vi har plommon till förbannelse... Plommon har ju ganska kort hållbarhet så svärmor var här och plockade en hel del och jag har nu kokat cirka 10 burkar sylt. Har även läst att man kan frysa plommon som de är så det hade jag tänkt göra också.
 
Trädet nedan är det plommonträd som ger mest plommon, det ser ju ut som lutande tornet i Pisa men det är väl det som är charmen med gamla träd...
 




Först kärnade jag ur plommonen och la kärnorna i en kastrull. Sedan fick de koka i lite vatten innan jag plockade upp dem och hällde i plommonen och syltsockret. Till ca 2,5 kg plommon använde jag 1,5 dl vatten och ca 1 kg syltsocker.

 
Jag kokade en stor kastrull vanlig plommonsylt och en liten kastrull med lite ingefära i efter recept från "Två systrar söta".

 
Sylten kokade betydligt längre än de 10 minuter som stod på syltsockerförpackningen. Fick även mosa sönder dem lite extra med en ballongvisp.. Röd och fin blev den i alla fall! Glasburkarna fick åka in i ugnen några minuter innan sylten hälldes upp.

 
En liten del av den färdiga sylten.



Någon mer som har mycket plommon? Tar gärna emot tips på vad man kan göra med denna frukt!


Idag har det varit hemma två killar från ett markisföretag och tagit lite fönstermått, vi ska nämligen beställa två markiser till södersidan. Vi har sedan tidigare bestämt att vi ska ha grå markiser men oj vad många olika nyanser det fanns att välja mellan, nu kommer nog min beslutsångest fram igen! Ska se om jag kan ta kort på våra markisfärg-kandidater och visa er!
 
Kram till er / Malin
 
 




1 kommentar:

  1. Vilken bra beskrivning för mig med noll sylt-kunskaper.. :) har inte hunnit plocka plommon ikväll eftersom syster åkte hem precis, men imorgon kanske! :)
    Kram Anna

    SvaraRadera