söndag 12 januari 2014

Arv, jag har inte gett upp om dig!

Har ju tidigare skrivit att jag velat ha nytt vardagsporslin och valet föll på Ikeas Arv då det är billigt, fint och lätt att komplettera om små (eller stora..) fingrar har sönder en tallrik eller två.. =) Blev oerhört besviken när merparten av tallrikarna fick svarta streck och såg väldigt fula ut nästan direkt. Förra helgen (cirka 9 månader efter inköpet..) fick vi tummen ur och det blev ett återbesök på Ikea där tallrikarna reklamerades, tjejerna i reklamationsdisken verkade uppriktigt förvånade över att porslinet blivit så fult, jag som trodde att detta var en vanligt problem för dem.. När vi inne i varuhuset inte hittade något annat fint att byta till tog vi helt enkelt ett nytt parti med Arv med oss hem, och trot eller ej, än har vi inte fått repor i tallrikarna!! Nu håller vi tummarna för att de ska hålla bättre än de förra för jag gillar dem mycket.
Har fått information om att Arv är gjort av flintggods vilket är ganska känsligt och ömtåligare än porslin. Om det råkar stå några ynka sekunder för kort i ugnen när de bränns så blir ytan inte tillräckligt tålig vilket gör att de direkt får repor. Våra förra tallrikar var nog slarviga måndagsexemplar...

Nu till något helt annat, nämligen vår nyårsdessert! Måste rekommendera den för den var fasligt god! Så här såg den ut när vi la upp den på tallriken (ursäktar förskräcklig bild i mörkt rum med värsta blixten..);

'

... och så här ser den ut enligt orginalreceptet... Lite skillnad! Men vad gör väl det, smaken var det inget fel på! =)


Det ni ser är en chokladterrin med blåbärsglass samt chokladflarn med lakrits.
Receptet finner ni HÄR.

Å på tal om god mat, nere i köket står sambon och kokar ihop en rådjursgryta med hasselbackspotatis, sämre kan man ha det! Dags att gå och duka, för den uppgiften faller på mig.

Imorgon blir det besök hos barnmorskan och säkert lite pulkaåkning om lilleman får välja, för äntligen har det ju kommit lite snö.


Kram från Malin

7 kommentarer:

  1. Hej, va kul att du hittade till mig, vi har ju massa gemensamt:) Vi hade också arv men också måndagsexemplar (massa svarta streck på de stora tallrikarna) och till denna jul tröttnade så jag det åkte ut och vi önskade en annan servis. Hoppas ni har mer tur med dessa. Din sambo är ju inte bara duktig snickare utan även duktig kock, sååå gott det lät! Lycka till hos BM imrgon, jag ska också dit:) kram fredrika

    SvaraRadera
  2. Hej! Hoppas det går bättre med de nya tallrikarna, säkert inte många som orkar reklamera dem så då får de ju inte reda på det på Ikea heller. Visst var desserten god, skulle kunna äta den varje helg (men kanske inte göra den.. Hihi)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. IKEA är alltid toppen, billigt och snyggt.
    Riktigt fina tallrikar. Hoppas ni har bättre tur med dom,
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  4. Va skönt att den nya verkar vara bättre, är ju himla fin!!
    Tror med säkerhet att man kommer göra den desserten vid något mer tillfälle, mums!!
    Ha en bra vecka!!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  5. Ser jättegott ut, både din bild och originalet! ;)
    /Jenny

    SvaraRadera
  6. Va bra att jag slank in på din blogg.
    Jag har också de där tallrikarna från ikea, och mina fick repor direkt. Är så missnöjd. Behövde du ha kvitto när du lämnade tillbaka dem? Fin tapet du har valt till bebisens rum. Kan tipsa om boråstapeters nya kollektion, som också har lite grafiska mönster. H/ Malin

    SvaraRadera
  7. HEJ! Jag måste panik fråga dig ifall tallrikarna går att använda i ugn? Vet du det? Jag har sökt runt på internet men hittar inget svar.. TACK på förhand :)

    SvaraRadera